Médiatréning Berekfürdőn: mi érdekli a sajtót?

2010. április 28. | Közösség

Mivel lehet elcsalni egy újságírót civil rendezvényekre? Van-e esélyünk az adó 1 százalékáért folyó kampány során felvenni a versenyt az állatmenhelyek szomorú szemű kutyáival vagy támogatást kérő más betegcsoportokkal? Ha már egyszer hirdetésre áldozunk pénzt, hogy fogalmazzuk azt meg, hogy kitűnjünk a száz másik civil szervezet közül? A kérdésekre sok gyakorlati feladat nyomán, közösen keresték a választ március végén Berekfürdőn, ahol az országos alapítvány továbbképző tréninget szervezett a megyei egyesületek képviselőinek.

Hogyan győzhetünk meg egy szerkesztőt, hogy a lapjában vagy műsorában foglalkozzon az SM betegekkel? – szólt a berekfürdői tréningen az alapkérdés, amelyre számos válasz is született. A részvevők interaktív gyakorlatok során médiaeseményeket terveztek meg, rádiós nyilatkozatot adtak, hirdetéseket elemeztek és fogalmaztak.
B. Papp László szerkesztő-újságíró és Deli Mónika szociológus moderálása mellett vitatták meg, mi az ami szokványos és érdektelen, mi lehet figyelemfelkeltő vagy épp botrányos. A tréning vezetői arra igyekeztek sarkallni a résztvevőket, hogy az újságírók fejével gondolkodjanak: az ő dolguk, hogy érdekes műsort és lapot csináljanak.
Amiről szeretnénk, hogy írjanak, nem csak számunkra érdekes? Bennünket mennyire hoz lázba a lisztérzékenyek közgyűlése? – sorjáztak a kérdések. A játékos feladatok során kialakult csapatmunka, a felvetődött kreatív ötletek és médiakezelési praktikák muníciót adhattak ahhoz, hogy a civil vezetők hazatérve, saját egyesületük javára, élesben is kamatoztathassák a tanultakat.

A média mellett számos más téma is napirendre került. Az 1 százalékos gyűjtésekről összeállított 13+1-es totó még a tapasztalt civil szervezeti vezetők számára is sok megdöbbentő adattal szolgált, amivel érdemes tisztában lenni akkor, amikor egy kampány elindul.
Ki gondolta, hogy 2008-ban az első tíz legtöbb pénzt összegyűjtött szervezet közül kilenc gyerekek  javára gyűjtött, egy pedig kutyáknak? Hogy az APEH-hez 2009-ben több mint 200 ezer érvénytelen nyilatkozat futott be? Hogy még tavaly is az adózóknak kevesebb mint fele nyilatkozott az 1 százalékról?
A résztvevőknek egy önálló informatikai napot is szerveztek, amikor az internetes kereséssel és böngészéssel kapcsolatban sajátíthattak el praktikákat, külön szekcióban foglalkoztak digitális fotózási ismeretekkel és képszerkesztési gyakorlattal, valamint az internetes EPER pályázati rendszer kezelésével. Vendégelőadóként Szabóné dr. Kállai Klára klinikai szakpszichológus vezényelt le egy délelőttöt, amelyen – önismereti tesztek segítségével – a probléma- és konfliktuskezelés, a segítő szakemberek feladatai és lehetőségei, a rájuk leselkedő lelki veszélyek, a romboló stressz csökkentésének módjai kerültek a középpontba.

Az 5 napos tréning során az országos alapítvány és egyesület vezetői is tartottak előadást. Nadabánné Benyik Éva, az MSMBA ügyvezetője a pályázatokról és az elszámolásokról fogalmazta meg az elvárásokat, hogy a helyi szervezetek munkája és költségvetése minél átláthatóbb, követhetőbb legyen. Ván Ágnes, az SMBOE elnöke a civil szervezetfejlesztésről tartott szemináriumot, külön kiemelve a csapaton belüli kommunikáció fontosságát, a nagy energiákat felemésztő konfliktusok megbeszélésének, kezelésének szükségét és lehetőségeit.

Scroll to top