Újabb becsapás: se gyógyhatás, se kedvezmény

2013. december 10. | Tudomány

Hárommillió forint bírságot szabott ki egy cégre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a vállalkozás mágneses készülékek, illetve a készülékcsomagok népszerűsítése során a terméknek olyan egészségre gyakorolt hatásokat és gyógyító hatásokat tulajdonított, amelyeket nem tudott igazolni. A GVH MTI-hez eljuttatott tájékoztatása szerint a vállalkozás 2010. augusztusa és 2013. februárja között a készülékcsalád népszerűsítésekor és értékesítésekor során [&hellip

Hárommillió forint bírságot szabott ki egy cégre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a vállalkozás mágneses készülékek, illetve a készülékcsomagok népszerűsítése során a terméknek olyan egészségre gyakorolt hatásokat és gyógyító hatásokat tulajdonított, amelyeket nem tudott igazolni.

A GVH MTI-hez eljuttatott tájékoztatása szerint a vállalkozás 2010. augusztusa és 2013. februárja között a készülékcsalád népszerűsítésekor és értékesítésekor során gyógyhatásra, egészségre gyakorolt és más kedvező hatásra, továbbá kedvezményes árra vonatkozó állításokat tett közzé. Az állítások fő üzenete az volt, hogy a termék használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatással is rendelkezik. A GVH eljárásában azt vizsgálta, hogy megfelelnek-e a valóságnak a tájékoztatásokban megfogalmazott állítások.

A vállalkozás állításait fogyasztói tapasztalatokra alapozta, azonban a versenyhivatal gyakorlata alapján nem tekinthetők tudományos bizonyítéknak a pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények. A cég által benyújtott további bizonyítékok nem azt támasztották alá, hogy a terméktájékoztatásokban ismertetett hatások ténylegesen érvényesülnek, hanem azt, hogy magának a pulzáló mágneses térnek milyen biológiai és fiziológiai hatása van az élő szervezetekre – írta közleményében a GVH.

A versenyhivatal megítélése szerint a vállalkozás által benyújtott bizonyítékok nem feleltek meg a tudományos ismeretekkel, megalapozottsággal szembeni elvárásoknak, így a cég nem tudta igazolni, hogy a készülékcsalád használatával ténylegesen elérhetőek-e a tájékoztatásokban kiemelt egészségügyi hatások.

Emellett a reklámokban megjelenő tájékoztatások alapján a fogyasztók arra a következtetésre is juthattak, hogy az eredeti árnál kedvezményesebben vehetik meg a készülékcsalád tagjait. A vizsgálat során azonban kiderült, hogy valójában a feltüntetett “eredeti áron” nem értékesítettek egyetlen terméket sem, így a fogyasztók valójában nem kaptak semmilyen árkedvezményt. A vállalkozás ezzel a magatartásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, emiatt szabták ki a hárommillió forint bírságot – közölte a GVH.

A bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte a hivatal, hogy a cég célja a tájékoztatásokkal olyan fogyasztók figyelmének felkeltése volt, akik kifejezetten egy betegség megelőzése vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása miatt, vagy egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket. A nem teljesen egészséges fogyasztó sérülékenyebb, egészségi állapotánál fogva kiszolgáltatottabb a vállalkozások tájékoztatásainak, reklámjainak – hívta fel a figyelmet közleményében a GVH.

Kapcsolódó cikkek:
Kockázatos csodaszerek: drágán árult remények
A toxikológus figyelmeztet: becsapás a méregtelenítés

Scroll to top